Over ons

Het Diamantmuseum Brugge werd geopend op 19 juni 1999. Het museum is sindsdien uitgebreid in verschillende fasen. In 2005 werden de Braziliaanse collectie en het museumonderdeel over synthetische - en industriële diamant geopend.

​

Onderzoek in de Brugse stadsarchieven in samenwerking met lokaal historicus Ludo Vandamme bevestigde dat diamanten verhandeld werden in Brugge lang voordat ze gekend waren in Antwerpen en Amsterdam, en een aantal diamantbewerkers, actief in Brugge in de 14de eeuw, werden geïdentificeerd.

​

Entrance to the DiamondMuseum of Bruges
Diamondmuseum Bruges, the place for history and eternal diamonds

Onze missie

• Het verzamelen en bewaren van documenten en werktuigen in verband met de diamantindustrie in België (in het bijzonder Brugge en West-Vlaanderen), en in de wereld.

• Het actief en inventief presenteren van de collectie van het museum.

• Uitvoeren van educatief werk in samenwerking met scholen en universiteiten om het begrip van het belang en de rol van de diamantsector bij nieuwe generaties te bestendigen.